Vertrouwenspersonen

Wij vinden het heel belangrijk dat iedereen bij de Mixed Hockeyclub Nunspeet zich veilig voelt, erbij hoort en met veel plezier op en naast het veld bij onze club kan zijn. Als er zich toch onaangename situaties zich voordoen dan vinden wij het belangrijk dat dit bespreekbaar wordt gemaakt zodat er ook naar een oplossing gezocht kan worden. Zaken als pesten, discriminatie en (seksuele) intimidatie willen we natuurlijk voorkomen, maar als je er toch mee te maken krijgt dan zijn er 2 vertrouwenspersonen binnen de club aangesteld met wie je hierover in gesprek kunt. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor alle leden, coaches, trainer, ouders en andere vrijwilligers. Je kunt bij hen terecht als je vragen hebt over de omgangsvormen, maar ook met klachten.

De vertrouwenspersoon is een luisterend oor voor jouw vraag of klacht, jouw gevoelens of zorgen worden serieus genomen en de vertrouwenspersoon zal je ondersteunen en adviseren over hoe je het beste met de situatie om kunt gaan. Er wordt vertrouwelijk met de informatie die je deelt omgegaan en jij houdt zelf de regie over de stappen die je wilt volgen.

Met welke vragen kun je bij de vertrouwenspersoon terecht?

Zodra jij je afvraagt of de manier waarop er met elkaar wordt omgegaan binnen jouw team of binnen de club wel gepast is, dan kun je hierover in gesprek met een vertrouwenspersoon.

De vragen die je hebt kunnen bijvoorbeeld gaan over:

• pesten en gepest worden;
  • het gevoel hebben dat je er door je huidskleur, geloof of seksuele voorkeur niet bij hoort;
  • grensoverschrijdend gedrag bij jezelf: de manier waarop je benaderd en/of aangeraakt wordt door een teamlid, trainer, coach of iemand anders binnen de club ervaar je als onprettig;
  • een vermoeden van grensoverschrijdend gedrag bij iemand anders: je denkt dat iemand in jouw directe omgeving hier mee te maken heeft;
  • je maakt je zorgen over de wijze waarop er met je kind wordt omgegaan binnen de club/het team;
  • je vraagt je af of jouw gedrag als trainer en/of coach verstandig is;
  • iemand heeft je direct of indirect beschuldigd van ontoelaatbaar gedrag.

Met welke vragen kun je niet bij de vertrouwenspersoon terecht?

• als je het niet eens bent met de teamindeling
  • als je het niet eens bent met de coach of trainer
  • als je het niet eens bent met de scheidsrechter
  • als je het niet eens bent met de trainingstijden

Hoe kun je de vertrouwenspersonen bereiken?

Je kunt een mail sturen naar [email protected]. Als je in deze mail je naam en telefoonnummer vermeldt dan kunnen zij contact met je opnemen. Mocht je een voorkeur hebben voor een vertrouwenspersoon die het beste bij jou past dan is het raadzaam dit ook in de mail te vermelden. Natuurlijk is het ook mogelijk om de vertrouwenspersoon rechtstreeks aan te spreken als je de persoon kent of herkent.

Wie zijn onze vertrouwenspersonen?

Sasja Stalenhoef

Ik ben Sasja Stalenhoef, moeder van Marinthe en Pepijn. Wij zijn met ons gezin in 2022 verhuisd naar het mooie Nunspeet. Pepijn hockeyt ook bij de club en je kunt me dus meestal op de dinsdag en donderdagavond wel vinden op de club. Spreek me dus gerust aan of stuur een email naar [email protected] op als er iets speelt.

Eric Groen

Mijn naam is Eric, ben 45jaar en getrouwd met Alise en vader van twee meiden, Suze & Ella. Beide hockeyen ook bij MHC Nunspeet. Zelf hockey ik niet, maar ben wel betrokken bij de barcommissie en nu ook samen met Sasja vertrouwenspersoon bij onze club.

Ik vind het belangrijk dat iedereen met veel plezier bij onze club kan sporten en zich veilig voelt en weet dat je altijd bij ons kan aankloppen wanneer je dat niet zo voelt. Uiteraard gaan we hier vertrouwelijk mee om en zullen meedenken in een oplossing.

Tot ziens op de club!

Groet,

Eric

Externe vertrouwenspersonen

Het kan natuurlijk zijn dat je je verhaal liever eerst wilt doen buiten de club en daar zijn ook mogelijkheden voor.

Centrum Veilige Sport Nederland (NOC*NSF)
Als je liever contact hebt met iemand van buiten de vereniging dan kun je contact opnemen met het Centrum Veilige Sport. Het emailadres is [email protected]

Als er sprake is van seksuele intimidatie, dan kun je dit ook terecht bij het NOC*NSF meldpunt met eerste vragen, of twijfels om je verhaal te vertellen. Het NOC*NSF meldpunt is dag en nacht bereikbaar, ook in het weekend en op feestdagen via 0900 – 202 55 90 (€ 0,10 per minuut).

De Stilte Verbroken
In 2017 startte Renald Majoor met de stichting De Stilte Verbroken. Doel van de stichting is om grensoverschrijdend gedrag in de sport uit te bannen. Als je vragen hebt over grensoverschrijdend gedrag kun je ook bij deze stichting terecht.

Sporters helpen Sporters
Slachtoffers van seksueel grensoverschrijdend gedrag binnen de sport kunnen via de website www.sportershelpensporters.nl in contact komen met lotgenoten die er speciaal op getraind zijn om luisterend oor en vraagbaak te zijn. Contact opnemen kan via mail [email protected] of een bericht via 06-37556978. 'Sporters Helpen Sporters' is een initiatief van stichting De Stilte Verbroken.